Smishing-sms'en van de bank

Smishing (een combinatie van de woorden ‘sms’ en ‘phishing’) is een poging van oplichters om via sms persoonlijke, financiële of veiligheidsinformatie te verkrijgen. Ze doen zich voor als betrouwbare bron, zoals een bank, kaartverstrekker, nutsbedrijf of dienstverlener.

In het bericht wordt je doorgaans (dringend) verzocht op een link naar een website te klikken of een telefoonnummer te bellen om je account te controleren, te updaten of opnieuw te activeren. De link leidt echter naar een valse website en het telefoonnummer naar een oplichter die zich voordoet als werknemer van het echte bedrijf. De bedoeling is om informatie te ontfutselen die de oplichters kan helpen om je geld te stelen.

Wat kan je doen?

  • Klik niet op links, bijlagen of afbeeldingen die je in tekstberichten krijgt zonder eerst de afzender te controleren. Dit kan je doen door het nummer online op te zoeken (als het om oplichting gaat, ben je misschien niet het eerste slachtoffer) of door het te vergelijken met het officiële nummer van de afzender waarvoor de oplichter zich uitgeeft.
  • Haast je niet. Neem je tijd en doe de nodige controles.
  • Reageer nooit op een sms waarin je pincode, je wachtwoord voor online bankieren of andere veiligheidsgegevens worden gevraagd.
  • Als je denkt dat je op een smishingbericht hebt gereageerd en je bankgegevens hebt gegeven, neem dan onmiddellijk contact op met je bank.
  • Je kan een screenshot maken van dit bericht en het opsturen naar verdacht@safeonweb.be.

Voor meer informatie, bezoek de website https://safeonweb.be/nl.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier.