Phishing-e-mails van banken

Phishing verwijst naar frauduleuze e-mails die de ontvangers misleiden om hun persoonlijke, financiële of veiligheidsinformatie te delen.

Oplichters sturen e-mails die zeer goed gelijken op de briefwisseling van echte banken. Ze kopiëren de logo's, lay-out en toon van originele e-mails. Ze gebruiken dwingende taal en laten uitschijnen dat er boetes zullen volgen als je niet op de e-mails antwoordt. Ze kunnen eveneens vragen om een bijlage te downloaden of een link aan te klikken in de e-mail.

 

Wat kan je doen?

  • Update regelmatig je software, inclusief je browser, antivirusprogramma en besturingssysteem.
  • Wees bijzonder waakzaam als een ‘bank’ je via mail gevoelige informatie vraagt (bv. je wachtwoord voor online bankieren). Een echte bank zal enkel veilig met je communiceren via je onlinebankrekening.
  • Bekijk de e-mail nauwkeurig: controleer op onregelmatigheden en zaken die geen steek houden:
  • Ga op zoek naar kleine verschillen in het adres van de verzender: een nul kan op de letter 'o' lijken.
  • Ga met de muis over het adres van de verzender en bekijk de werkelijke verzender: vergelijk indien mogelijk het adres van de verzender met eerdere echte berichten van je bank.
  • Controleer op slechte spelling en grammaticale fouten.
  • Antwoord nooit op een verdachte e-mail, maar stuur de e-mail door naar je bank door het adres zelf te typen.
  • Klik niet op de link of download de bijlage niet, maar typ het adres in je browser.
  • Pas op wanneer je een mobiel toestel gebruikt. Als het om een valse e-mail gaat, meld dit dan aan je bank. Alle bankinstellingen willen graag op de hoogte zijn van dergelijke oplichtingspraktijken. Bel je bank in geval van twijfel.
  • Je kan de verdachte e-mail doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.

 

Voor meer informatie, bezoek de website https://safeonweb.be/nl

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier.