Veilig Surfen : Ons telefoonnummer blijft een doelwit

Ons telefoonnummer blijft een doelwit en velen krijgen regelmatig telefoontjes met aanbiedingen.De gelegenheid om je attent te maken op een zeer spitsvondige techniek van oplichters die zich bijvoorbeeld voordoen als een advocatenkantoor of een grote instelling.

Image par Kris de Pixabay

Je word gebeld met de mededeling dat er een veroordeling is uitgesproken tegen bedrijven die je regelmatig per telefoon contacteren. En omdat je zeer vaak telefoontjes kreeg en jouw nummer werd aangetroffen in de listings van de betrokken bedrijven, heb je zogezegd recht op een schadevergoeding.

Om ze te ontvangen hoef je enkel je rekeningnummer te geven, wat minder argwaan wekt dan wanneer men je bijvoorbeeld zou voorstellen het geld op te sturen via Western Union.Twee dagen later belt je contactpersoon terug met de boodschap dat de betaling zal worden uitgevoerd, maar dat je enkel nog moet bewijzen dat je de titularis bent van de rekening die je hebt opgegeven. Hij dicteert een reeks cijfers die je in je Digipass moet invoeren. Hij wijst nog eens op de veiligheid van je pincode die je nooit mag doorgeven en vraagt naar het resultaat.

Hij bedankt je en bevestigt dat de betaling nu snel zal gebeuren. Maar dan volgt de verrassing: bij het raadplegen van je saldo merk je dat het aangekondigde bedrag van je rekening is gehaald.

Hoe zijn de oplichters concreet te werk gegaan? Op een smartphone of tablet installeerden ze de applicatie van je bank en tijdens het tweede telefoontje hebben ze deze geactiveerd via de code die je hen hebt meegedeeld. Zo konden ze de overschrijving aanmaken waarmee het bedrag dat je zogezegd zou ontvangen, van je rekening is gehaald.

We kunnen het niet genoeg herhalen: geef tijdens een telefoongesprek nooit een code door van je Digipass!