Veilig Surfen: Controleer de informatie die je op het net te zien krijgt!

Nu het weer bijna verkiezingen zijn, worden we op de sociale media overdonderd met informatie. In zijn rubriek vraagt commissaris Bogaert je om die te controleren en geeft hij je enkele tips mee.  

Photo by Markus Winkler on Unsplash

Nu we binnen enkele dagen naar de stembus moeten, zijn de verkiezingen in de media en op de sociale media een hot item. Op onze profielpagina's krijgen we tal van informatie toegestuurd. Dit is voor Olivier Bogaert een uitgelezen moment om jullie wat nuttige tips te geven voor het controleren van informatie. "Een eerste tip: beschouw elke content op je profiel als vals wanneer er geen duidelijke bron vermeld is of wanneer de oorspronkelijke context niet wordt gespecificeerd. Tip 2: probeer de bron te achterhalen", legt de commissaris van de Federal Computer Crime Unit in zijn rubriek uit. 

Voor je een bericht dat in de media opduikt gaat delen, is het nuttig om na te gaan of het ook in andere media aan bod komt. Als dat niet het geval is, wacht dan wat af om te zien of de informatie elders wordt bevestigd. "Het is ook belangrijk om de publicatiedata te controleren. In een hoaxmelding (opzettelijk verspreid onwaar bericht n.v.d.r.) gebruiken de verzenders vaak een oude afbeelding waaruit ze een deel content halen om die aan valse informatie te koppelen. Als we een opzoeking doen op basis van de afbeelding, ontdekken we vaak dat ze afkomstig is van een betrouwbare bron, maar dat het om een zeer oude afbeelding gaat.

Stel jezelf vragen 

Door gebruikmaking van de zoekfunctie 'Google Images' kan je de oorspronkelijke publicatie ontdekken. Je moet enkel de afbeelding die je op je computer hebt gesaved, downloaden en Google weet je dan te zeggen waar die afbeelding op het net te vinden is. Er bestaan eveneens extensions zoals TinEye waarmee je omgekeerde opzoekingen kunt doen op basis van een afbeelding. 

Tot slot een laatste tip van de commissaris van de Federal Computer Crime Unit: gebruik je gezond verstand. "Je weet dat sociale media op de emoties inspelen en we zijn geneigd om snel zaken te delen die ons aan het lachen brengen, ons choqueren of ons droevig maken. Sta er dus even bij stil voor je iets deelt.