Facebook bespioneert je muis

Het nieuwe jaar is nu al een maand ver en we hebben het nog niet over Facebook gehad. Twee projecten zouden een debat op gang kunnen brengen binnen de gemeenschap van gebruikers. Het doel van die projecten is natuurlijk steeds meer van uw waardevolle privé-informatie te verzamelen.

Nadat het sociale netwerk belangstelling toonde in uw foto's, uw statussen of de inhoud van uw privéberichten, probeert het nu om de cursorbewegingen van uw muis te volgen. Geruchten liggen vaak aan de basis van de perikelen die de slachtoffers van cyberpesten ervaren.Concreet gezien zouden al die bewegingen kunnen worden geanalyseerd en informatie geven over uw activiteit op uw Facebookpagina: zult u uw berichten lezen? Nee, u leest eerder de nieuwe verzoeken van vrienden of doorloopt uw tijdlijn. In het laatste geval is het interessant om te weten welke statussen uw aandacht trekken.

De activiteit op uw smartphone zou ook moeten worden geanalyseerd. Ze geeft immers informatie over de tijdstippen waarop u het vaakst Facebook raadpleegt op uw mobiele telefoon.

Welk idee zit hierachter? Zoals altijd wil het sociale netwerk u meer en meer gerichte reclame aanbieden, maar ook - wat de Facebookverantwoordelijken ter rechtvaardiging aanvoeren - uw gebruikerservaring verbeteren.Een ander project bestaat in het analyseren van de inhouden die u hebt verwijderd alvorens ze in uw tijdlijn of in die van een van uw kennissen te hebben gepost.

In de zomer van 2012 voerde Facebook een uitgebreide test uit door het gedrag van 5 miljoen gebruikers te observeren om de mechanismen van die zelfcensuur beter te begrijpen.

U vraagt zich terecht af met welk recht Facebook geïnteresseerd is in de inhouden die u niet wou verspreiden.Het sociale netwerk baseert zich gewoon op de algemene gebruiksvoorwaarden die u hebt goedgekeurd toen u uw account opende en die het netwerk het recht geven om al uw interacties met de site te registreren.

Facebook stelt uw zelfgecensureerde berichten gelijk met interacties zoals uw statussen, likes of andere commentaren. De ontwikkelaars van die oplossing binnen het sociale netwerk worden dus beschermd door het beleid met betrekking tot het gebruik van de bedrijfsgegevens.Het is natuurlijk hun bedoeling dat u geen zelfcensuur meer toepast door u plaatsen aan te bieden waar u berichten kunt posten met een precieze afbakening van de geadresseerden of een beperkte publicatieduur. Op die manier willen ze u zin doen krijgen om u er zoveel mogelijk mee te verbinden.